polisstudentumea

Alla inlägg den 26 oktober 2017

Av Fredrik - 26 oktober 2017 21:30

Jaha då kom snön igår ikväll. Rätt mycket faktiskt. Jag kollade ut genom balkonfönstret och log lite för mig själv. Jag är en vintermänniska! Men vintern här i Umeå är inte så mycket att hurra för. Är för det mesta bara blött och slaskigt. Tror de har någonting med att havet är så pass nära, för det räcker att bara åka några mil innåt landet så ser man skillnad. 
Hur som haver, jag kollade ut genom fönstret och log, för jag hade bokat däckbyte idag och kände mig som nöjd att jag prickat in mitt däckbyte med första snön rätt så bra! 


10:20 skulle jag vara uppe på firman där jag haft mina vintersulor på jäsning under hela sommaren. Åker dit i snöyra med min franska skolåda, parkerar, öppnar dörren och sätter foten i världens vattenpöl. Aja, jag struntar väl i det och går in i butiken och går fram till disken och säger att jag har bokat tid. Tjejen bakom disken frågar efter mitt regnr och knappar in på datorn. Finns min bokning? Niet. Helt tomt. 

Jag hade kommit in i rätt tid, det enda som inte var rätt var datumet. Jag var 6 dagar för tidig. 

Vi kan ta en tillbakablick här. Jag har under hela mitt liv alltid bytt mina däck själv. Anlednigarna är som följer:
1. Jag är en snål och vill inte lägga massa pengar på att byta däck. De tar ju typ 30 min. Ovärt att leja bort.. (?)
2. En bra karl reder sig själv. Klart man byter sina däck själv. Då vet man att de bli bra gjort. 


Men under de senaste 3 åren har det klatrat med de ena och de andra när de kommer till däckbyten. Jag har vridit av hjulbultar så de fastnat i navet. Jag har fått nya bultar som inte går att skruva fast med fälgkors. Jag har haft trasiga fälgkors osvosv. Det har alltid varit nått som inte gått vägen och gjort så att mina däckbyten som ska ta 30 min tar upp till 2 timmar att jobba med innan jag inser att jag inte kan göra det själv och måste åka till verkstan med 3 vinterdäck och ett sommardäck på bilen (som bara sitter fast med 2 bultar). Måttet var rågat. Nu lejer jag bort skiten. 

Tro om jag INTE blev förvånad att även detta skulle klatra.. Kanske en bagatell men blev fruktansvärt less. Första snön i Umeå betyer att typ 68% av Umeås bilägare satt och drack kaffe i väntrummet på däckfirman och väntade på sin bil, så att klämma in min bil någonstans var helt out of the question. Nästa lediga tid var den andra november. 

Så fick be om att få ut mina vinterdäck, lasta däcken i skuffen, sen åka till en annan dropin firma, sitta i en bilkö nästan 2 timmar sen skifta däcken. 


Ska bli spännande och se hur det kommer gå när jag skiftar tillbaka till sommardäcken! 

Presentation

Polisstudent i Umeå som började sin första termin hösten 2017. I denna blogg kommer ni läsa om mina reflektioner från skolgången och saker som händer i mitt liv.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2017
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards