polisstudentumea

Alla inlägg den 17 oktober 2017

Av Fredrik - 17 oktober 2017 22:35

Döpte ett inlägg till "Skärpning" och sa till mig själv att jag ska ta mig i kragen och försöka blogga något så när regelbundet. Det sket sig. Kommer med ett nytt löfte nu. Jag ska blogga/reflektera kring mitt liv när jag har tid för det! Har varit väldigt mycket skola på sista tiden. Denhär veckan är rätt körig. Imorgon har jag en muntlig presentation som jag ska redovisa, på torsdag har vi ett examinerade quiz inom kriminologi, min basgrupp har ett grupparbete som ska genomföras som handlar om statistik kring narkotikabrott, som ska redovisas i 50 minuter, vi har fått en individuell seminarieuppgift kring polisens arbete i trafikmiljö som ska vara klart tills måndag om 2 veckor. På det ska jag dessutom simma inför vårat simprov som är ett måste att vi ska klara av för att kunna bli poliser, jag måste träna KFK på min fritid, samt umgås med min familj. Det är väldigt mycket att hålla reda på. Vi får hoppas att det lugnar ner sig efter denhär veckan!


I helgen som var så hade vi svärfar med tillhörande sambo och dotter på besök. Första gången Heidi fick träffa moster och morfar. En riktigt trevlig helg (och lugn, behövde verkligen det) med indisk mat, V75 och några glas rödvin. 

Jag är rätt färsk när det kommer till V75. Köpte mig en Harry Boy på Olles Kiosk. Då väljer datorn ut de mest bettade hästarna och några random wildcard för att öka spänningen! Spännande blev det, fick 6/7 rätt! Trodde att jag hade kammat hem åtminstone typ 2000 spänn. Men fick nöja mig med 22kr. 


På skolan atm så är det kriminologi som står på tapeten. Många som hör att jag läser det får en bild av att vi dustar efter fingeravtryck, letar blodfläckar på golv med UV lampa och drar djupa teorier om vem som är mördaren och vilket motiv denne haft. Så är det inte. Inte det minsta. Vi läser olika kriminologiska teorier, vissa går så långt bak som 1800tal. Teorier om hur brottslingar kommer till och varför dom finns, sociala band med en shaskig uppväxt, dåliga vänner som leder in dem på en kriminell bana, rationella val för brottslingar kontra laglydiga medborgare ect ect.. Det är väl inte jättetråkigt ska jag erkänna. Men de är inte upp över öronen kul heller. Det som går runt i tankarna är hela tiden att klara av termin 1, gör jag de så kommer termin 2 med uniform, bilkörning, FX skytte, radioanvändning. Det, mina vänner, det ser jag verkligen fram emot.


Utöver kriminologi har vi några andra ämnen som vi arbetar med parallellt. Imorse hade vi 3h akut sjukvård, och mer specifikt HLR på bäbisar/barn. På dockor så utförde vi kompressioner och inblåsningar. Kändes rätt otäckt faktiskt, med bara två fingrar trycker man ner mot barnets bröstkorg. Rätt djupt också. Fick känslan av att om detta skulle vara skarpt läge så kommer jag orsaka mer skada på barnet än vad det hade innan jag kom. Halvvägs ner i ungen var jag och utförde någonting som skulle uppfattas som livräddande. Låter som jag kommer bli en kass snut, så är inte fallet, jag gjorde helt rätt enligt fröken, men lite otäckt kändes de allt. 


Skillnaden på att utföra HLR på barn kontra vuxna är: (med belägg för att jag KAN ha fel) när du kommer till en vuxen medvetandesänkt person (saknar andning, reagerar inte på tilltal/omrustning), ska du larma först, sen utför du 30 kompressioner göra 2 inblås, repetera. På barn ska du påbörja hlr på studs. Fast här börjar du med 5 inblåsningar, gör sedan 30 kompressioner, gör 2 inblås, 30 kompressioner, 2 inblås. Efter ca en minuts HLR då larmar du. (om inte ni är två, då kan den andra larma medans du gör hlr) 

Sammanfattning:
Vuxna - Larma först, börja med kompressioner
Barn - Börja med 5 inblås, sedan 30 kompressioner, 2 inblås, 30 kompressioner (håll på en minut) sen larmar du.


Nu har jag reflekterat lite över min dag. Ska försöka att göra det oftare, skönt att skriva av sig lite.

Presentation

Polisstudent i Umeå som började sin första termin hösten 2017. I denna blogg kommer ni läsa om mina reflektioner från skolgången och saker som händer i mitt liv.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2017
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards